A Bridgestone Blizzak LM-005 kiváló vizes teljesítményének köszönhetően megnyerte az idei ACE/ARBÖ/GTÜ tesztet.

Bár a kinti hőmérséklet még mindig azt sugallja, hogy nyár van a levegőben, a naptár szerint szeptember vége van. Ez pedig csak egy dolgot jelent: néhány héten belül téli gumiabroncsokra kell váltanunk. Talán az átlagon felüli időjárás miatt idén még csak az első téli tesztünk volt, de már az is támpontot ad ahhoz, hogy mit érdemes idén télen feltenni.

Csak egy újdonság, egyébként bevált prémium modellek

Első ránézésre az idei szezon nem sok újdonságot hoz. A legérdekesebb talán a Nokian Snowproof 2 bevezetése, amely az első generációt váltja fel, amely igen népszerű volt az autósok körében. De nézzük először a mai teszt paramétereit. A tesztelő szervezet három autóklub – a német Auto Club Europa, az osztrák ARBÖ és a GTÜ, ami a német járművizsgáló állomás német megfelelője – szövetsége. Az idei teszthez ezek a szervezetek a 235/55 R18-as méretet választották, amelyet a VW Tiguan jelenlegi generációjára szereltek fel. Ez a méret azonban számos SUV-nál is megtalálható, a VW csoporton belül és kívül egyaránt. Ezután 10 aktuális abroncsmodellt vettek a teszthez. Van azonban egy kis kritikám a választásukkal kapcsolatban: gyakorlatilag csak prémium abroncsok szerepelnek a listán, és utána ismeretlenül olcsó gumik. Teljesen hiányoznak a középkategóriás abroncsok – Kleber, Firestone, Semperit és mások. A középkategória egyetlen részleges képviselője az új Nokian abroncs. Természetesen az említett olcsó abroncsoktól nem lehetett mást várni, mint hogy ne legyenek ajánlottak. Így is lett: az Austone és a Fortuna márkákat nem ajánlották, a Sailun harmadik fapados abroncsát pedig feltételesen ajánlották. Ez azonban nagyon gyenge nedves úton.

Csak egy gumiabroncsot értékeltek “nagyon ajánlottnak”

De nézzük végre az eredményeket. Az említett abroncsokat figyelembe véve az összes többi gumiabroncs ajánlott volt, és ahogy maga a tesztelő is mondja, hóban nem volt közöttük jelentős különbség. A döntés tehát elsősorban nedves úton született, ami gyakorlatilag a téli gumik számára a legnehezebb szakág. És itt a Bridgestone Blizzak LM-005 érte el a legjobb eredményt, köszönhetően a közel tökéletes pontszámoknak mindkét aquaplaning-diszciplínában. Szorosan, 3 ponttal lemaradva a Hankook icept X evo3 következett. Ezt a három pontot azonban gyakorlatilag elvesztette a zaj és a gördülési ellenállás terén, amelyek nem befolyásolják a kezelhetőséget. A Hankook nagyon kedvező árpolitikával rendelkezik, így a második hely nagyon jó hír a takarékos sofőrök számára, akik nem akarnak kompromisszumot kötni a minőségben. Csak a Michelin és a Continental kellett beérnie a harmadik és negyedik hellyel, ahol a Hankook éppen csak megelőzte őket, méghozzá nedves úton. A Michelin és a Conti azonban pontosan azt az alacsonyabb zaj- és gördülési ellenállást kínálja, amit a Hankook nem. Meg kell jegyezni, hogy a teszt során nem vizsgálták a gumiabroncsok futásteljesítményét, egy olyan szakágat, ahol a Michelin nagyon erős lesz, és valószínűleg megkeverte volna az eredményeket. Következik a Nokian új abroncsa, amelynek helyezése sikerrel zárult. De sok múlik az áron, ami valószínűleg csak kevéssel lesz alacsonyabb a Hankooknál. Ha azonban minden dimenzióban olcsóbb, akkor mindenképpen érdemes megfontolni.

És akkor már csak a Goodyear és a Pirelli van hátra. A Goodyear esetében ez az első teszt, ahol ezt az abroncsot SUV-változatban láttuk, és bár a tesztben ajánlott az abroncs, az ár/teljesítmény arány nem jön ki olyan jól. Gyakorlatilag ugyanezt az eredményt érte el a Pirelli, amely akkor ajánlható, ha jól teljesít a méretben. Egyébként vannak jobb alternatívák.

A teljes teszteredményeket itt találod.