Az ADAC közzétette a 2023-as téli gumiabroncstesztjét, a Continental nyert, a Michelin lett a második.

Az ADAC közzétette éves téli gumiabroncstesztjét, amelynek módszertana tavaly óta megváltozott, és sokkal inkább a környezetvédelemre és a fenntarthatóságra összpontosít, ami most már az összpontszám 30%-át teszi ki, ami nagyon sok. Az eltérő kritériumok miatt az eredmények általában eltérnek a többi teszthez képest, és ez idén sincs másképp a 225/45 R17-es méretben.

A felállás

11 abroncsot teszteltek, de az új abroncsok közül egyet sem láttunk – a Nokian Snowproof még mindig az első változatban szerepel itt, annak ellenére, hogy megjelent a Nokian Snowproof 2, és a GoodYear UltraGrip Performance 3 is hiányzik, helyette a régebbi GY UG Performance+ változat van.

Az első helyen a Continental egy jól bevált abroncsát, a WinterContact TS870-et találjuk. Az első helyet elsősorban átlagon felüli havon való kezelhetőségének köszönhetően érdemelte ki, ahol az ADAC azon kevesek közé tartozik, akik jégen mérik a féktávolságot, ahol a fent említett Continental kiemelkedik. A második diszciplína, ahol az abroncs kiemelkedik, az állóképesség – amelyet az ADAC 55.900 kilométerre prognosztizál.

A második helyen a Michelin Alpin 6 áll, amely gumiabroncs még jobban teljesít a környezetvédelmi értékelésben, elsősorban a futásteljesítménye miatt, amelyet 61 000 kilométerre prognosztizálnak. Ismét nagyon erős a jégen való fékezésben is, egy olyan szakágban, amelyet más tesztek hajlamosak kihagyni. A Continentalhoz képest különösen nedves úton marad le, de egyébként a vezetési tulajdonságok tekintetében még mindig a második legjobb a tesztben.

A GOODYEAR UltraGrip Performance+ hasonló, de nem nyújt akkora tartósságot és fenntarthatóságot, így a Michelin mögött a harmadik helyre szorult vissza. Érdekes lenne megnézni, hogy az újabb UltraGrip Performance 3 hogyan viszonyul ehhez. Negyedik tehát egy 2015-ben bemutatott gumiabroncs, amely az újabb teszteken nem szerepelt olyan jól, de itt éppen a környezetvédelemre helyezett hangsúlya, különösen a tartóssága miatt sikerrel szerepel. Nedves úton azonban a minősítését kielégítőre rontották, ami rontotta az általános kezelhetőségi pontszámát.

Bridgestone – máshol győztes, itt utolsó előtti – miért?


Rengeteg más gumiabroncs is részt vett a tesztben, ajánlom, hogy nézze meg a teljes táblázatot az alábbi linken, amely átfogó képet ad az egyes abroncsok tulajdonságairól. A folytatásban azonban mégis arra szeretnék koncentrálni, hogy a BRIDGESTONE BLIZZAK LM005 egyes teszteken győzni tud, máshol pedig a rajtrács aljára kerül, mint itt az ADAC tesztjén. Ez szemléletesen mutatja, hogyan kell tekinteni a gumitesztekre. Mert a teszteredményeket nem lehet csak úgy abszolút sorrendben venni, hanem az adott felhasználási esethez kell értelmezni őket.

Nézzük tehát az említett Bridgestone gumiabroncs eredményeit – ha az egyes szakágakat összehasonlítjuk más tesztekkel, a mért értékek hasonlóak. Hogyan lehetséges tehát, hogy a 11. helyen végzett? A különböző tesztek eltérő prioritásai miatt. Az ADAC mindkét mért fődiszciplínában a legrosszabb aldiszciplínának adja az összpontszámot. Tehát ha egy gumiabroncs 4-es értékelést kap a hóban, akkor nem kaphat 4-esnél jobb általános osztályzatot. Ez történt a Bridgestone-nal is – 3,2-es értékelést kapott a hóban, és ez a jégen való fékezés miatt van, amit, mint már mondtuk, a többi teszt nem mér. A teszt fent említett logikája miatt az átlagon felüli hófékezési teljesítménye sem segített, így összességében 3,2 lett, a környezetvédelmi teljesítmény kategóriát pedig ezután elrontotta a futásteljesítménye, amelyet mindössze 36 100 km-en mértek, ami a tesztben a legalacsonyabb. Más tesztekben nem teljesít ilyen rosszul, itt azonban ez annak köszönhető, hogy a tesztben főként túragumik szerepeltek, míg más tesztekben gyakran UHP abroncsokkal mérik össze.

Összefoglaló

Összességében a pontozási mechanizmus megváltoztatása után az ADAC-teszteket egy kicsit másképp kell nézni – ha Önt elsősorban a kezelhetőség érdekli, akkor érdemes gumiabroncsonként végigmenni a teszten, és felmérni, hogy mely kritériumok fontosak az Ön számára. Emellett nézze meg a többi 2023-as téli gumiabroncstesztet is, hogy átfogó képet kapjon a rendelkezésére álló lehetőségekről. Kicsit kár, hogy az újabb vagy szigorúan az EV-khez készült modellek hiányoznak, amikor a környezeti hatások értékeléséről van szó. De remélhetőleg legközelebb már látni fogjuk ezt is.

A teljes teszteredmény itt ->