A hatótáv az egyik leggyakrabban megvitatott téma az elektromos járművek esetén, és a gyártók folyamatosan új módokat keresnek a javítására. A gumiabroncsok kétségtelenül az egyik legfontosabb tényezőt jelentik a hatótávra gyakorolt hatásban, ezért az AutoBild nyolc különböző modellt tesztelt, hogy megvizsgálja, hogyan teljesítenek. A teszt magában foglalja mind az elektromos jármű specifikus, mind az általános gumiabroncsokat, amelyeket a gyártók elektromos járműre optimalizáltnak állítanak. Vajon a jobb hatótáv mindig a teljesítmény rovására megy? Nézzük a megállapításokat.
Növelt hatótáv alacsonyabb gördülési ellenállással
Mint azt már megállapítottuk, a hatótáv fontos. A nagy hatótávú gumit készíteni azonban nem nehéz, a valódi kihívás az, hogy ezt féktávolság, nedves felületen nyújtott biztonság és kezelhetőség kompromittálása nélkül érjük el. Képzeljük el, hogy vonatkerekeket szerelünk egy autóra – a hatótáv kiváló lenne, de a vonatokat nem igazán ismerjük fékezési teljesítményükről.
Ennek ellenére a mérnöki munkának köszönhetően a gyártók továbbra is találnak módokat a hatótáv javítására, miközben megőrzik a gumiabroncsok vezetési jellemzőit. Most nézzük meg az adatokat: az elektromos jármű-specifikus Falken e.Ziex (★90) nyújtja a legjobb hatótávot, elérve 410 km-t a Hyundai Kona esetében, míg a legrosszabb teljesítményt a Continental PremiumContact 7 (★97) nyújtja, mindössze 344 km-rel. A Falken összességében az ötödik helyet szerezte meg, mert enyhe gyengeségei vannak nedves teljesítményben és futásteljesítményben, de összességében “jó” minősítést kapott.
A “zöld” győztes
Ezért lett a „teszt leginkább gazdaságos gumiabroncsa” a Goodyear EfficientGrip 2 SUV – remek futásteljesítményt és zajkomfortot biztosít, jó hatótávval (még mindig 30 km-rel a Continental felett), és Szlovéniában készül, így ökológiai szempontból is előnyös, hiszen nem kell nagy távolságokra szállítani.
És most jöjjön a legnagyobb meglepetés – bár mindannyian tudjuk, hogy a Continental PremiumContact 7 egy nagyszerű gumiabroncs, amely számos tesztet megnyert, amikor láttam a teszt felállását, azt tippeltem volna, hogy egyértelmű győztes lesz. Azonban nem láttunk még teszteket a Hankook iON evo-ról, és hatalmas meglepetést okozott – számos kulcsfontosságú területen egyenértékű teljesítményt nyújtott a Continental-lal és még megtalál izmárfutást és gördülési ellenállást illetően is, ami végső soron a Hankook-ot a teszt összetett győztesévé tette, még akkor is, ha a hatótávot nem vettük figyelembe.
A harmadik helyet a “zöld” Goodyear szerezte meg, mivel nedves kezelhetőségben és fékezési jellemzőkben kicsit elmarad az első kettőtől, a negyedik a Michelin Primacy 4 (★77)+ (★76), amelyet most a Primacy 5 váltja fel, amely jobban teljesített volna, de feltételezésünk szerint nem volt elérhető a tesztelés időpontjában. A Michelin szerint javított nedves fékezési képességekkel és futásteljesítménnyel rendelkezik, ami segíthetett volna a jobb helyezés elérésében.