Az egész évszakos gumiabroncsok egyre nagyobb figyelmet kapnak mind a fogyasztók, mind a tesztelő szervezetek részéről. Ennek több oka is van, de a fő ok egyértelmű: az elmúlt 10 évben jelentős fejlődésen mentek keresztül, és ma már az enyhe éghajlaton a téli gumik életképes alternatíváját jelentik.
Test winner
GoodYear Vector 4Seasons Gen-3
Méretek: 155/30R14 - 315/70R21
Méretek száma: 126
Tesztek száma: 5
További részletek ...További okai is vannak annak, hogy ezek az abroncsok egyre népszerűbbek a vezetők körében. A gumiabroncscserék növekvő költségei és az évi két szezonális gumiabroncscsere elkerülésének kényelme – különösen a tél előtti sűrű októberi szezonban – erős tényezők. De vajon ez a nagyobb kényelem és megtakarítás a rosszabb vezetési teljesítmény rovására megy? Ez a kérdés minden bizonnyal minden járművezető fejében ott motoszkál, amikor a váltást fontolgatja.
Test winner
Continental AllSeasonContact 2
Méretek: 165/35R15 - 285/70R21
Méretek száma: 128
Tesztek száma: 5
További részletek ...Tesztelt modellek
A korábbi tesztek során több kísérlet is történt a kérdés megválaszolására. Sok esetben azonban az egész szezonra alkalmas abroncsokat egyszerűen modellmegjelölés nélkül sorolták fel, vagy a téli abroncsok szerepeltek az egész szezonra alkalmas abroncsok tesztjeiben. Az Autozeitung idén úgy döntött, hogy egy átfogó tesztet végez, amelyben közvetlenül összehasonlítja az egész szezonális és a téli abroncsokat. Bár csak három egész évben használható gumiabroncs került be a tesztbe, ezek a jelenleg a piacon kapható legjobb modellek: Bridgestone Turanza Allseason 6, Continental AllSeasonContact 2, és Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. Az egyetlen figyelemre méltó hiányzó a Michelin CrossClimate 2, amelyet gyakran tartanak a legjobb egész évben használható gumiabroncsnak havas körülmények között, és amely erősebb versenyt jelenthetett volna a téli gumiabroncs modellekkel szemben.
.Az eredmények
És hogyan sikerült? Ha az összesített pontszámokat nézzük, az egész szezonális abroncsok döntően győztek. A Continental AllSeasonContact 2 és a Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 egyaránt 401 pontot ért el, míg a teszt legjobb téli gumiabroncsa, a Bridgestone Blizzak LM-005 382 pontot szerzett.
<i>legjobb téli gumiabroncs</i>
Bridgestone Blizzak LM-005
Méretek: 155/30R14 - 315/70R22
Méretek száma: 184
Tesztek száma: 5
További részletek ...
Havas eredmények
Merüljünk el abban, hogy miért történt ez. A havon elért eredmények különösen érdekesek – az új egész szezonális modellek jelentős javulást értek el a korábbi generációkhoz képest. Ennek ellenére érdemes megjegyezni, hogy a Bridgestone Turanza Allseason 6 nevű egész szezonos gumiabroncs még mindig a legrosszabbul teljesítő abroncs volt a havas kategóriában. Más egész szezonos gumiabroncs azonban nagyon jól teljesített, és ami érdekes, az a tesztben szereplő két Continental abroncs eredménye – meglepő módon a Continental AllSeasonContact 2 a jobb tapadásnak és oldalirányú tapadásnak köszönhetően jobb eredményt ért el havon, mint téli változata, a TS870P.
A legfontosabb tanulság a havas eredményekből az, hogy a téli gumiknak jelentős előnnyel kellene vezetniük ebben a kategóriában ahhoz, hogy esélyük legyen az összesített győzelemre, ami nyilvánvalóan nincs. Hogy miért van ez így? A téli és az egész évszakos gumiabroncsok futófelületi mintázata közötti különbség már nem olyan nagy, mint korábban. A téli gumiabroncsok ma már a vizes teljesítményt és az aquaplaninggal szembeni ellenállást is előtérbe helyezik, ami miatt jobban hasonlítanak az egész szezonális gumiabroncsokhoz. Ezzel szemben az egész évszakos gumiabroncsok jellemzően a téli gumiabroncsokhoz hasonló, V alakú, irányított futófelületi mintázatot használnak. A legszembetűnőbb különbség a lamellák számában rejlik, amelyek a téli gumiabroncsoknál nagyobb számban vannak jelen, hogy segítsék a tapadást havon és jégen. Azonban ma már szinte az összes teljes évszakos gumiabroncs agresszív V-alakú futófelületi mintázattal rendelkezik, amely nagy tapadást biztosít a havon, miközben hatékonyan vezeti el a vizet, még a nyáriasabb futófelületi keverékkel is.
Nedves eredmények
Nedves felületen meglepő módon egy téli gumiabroncs szerezte meg az első helyet, de ez csak a kivétel, amely igazolja a szabályt. A Bridgestone Blizzak LM-005 téli gumiabroncsot már régóta nedves időjárás szakértőjeként ismerik el a teszteken. A második, harmadik és negyedik helyet azonban az egész szezonban használható abroncsok szerezték meg, és ismét a Bridgestone végzett az élen. A téli gumik fő gyengesége ebben a tesztben a féktávolságuk és az általános biztonságuk volt, amelyet szubjektíven ítéltek meg a tesztpályán.
Száraz eredmények
Száraz körülmények között az eredmények a várakozásoknak megfelelően alakultak. A téli gumik keverékük miatt egyszerűen nem tudnak versenyezni, különösen, ha a gördülési ellenállást és a zajt is figyelembe vesszük. A téli gumiabroncsok a kezelhetőségi és szlalomteszteken megállták a helyüket, de a fékezés, a biztonság és a gördülési ellenállás terén az egész szezonális abroncsok messze felülmúlták őket.
Az eredmények értelmezése
Ami a téli gumiabroncsok egyértelmű vereségének tűnhet, az nem feltétlenül így van. Fontos megjegyezni, hogy a nyári gumiabroncsok nyári körülmények között sokkal jobban teljesítenek, mint az egész szezonális abroncsok, amit számos más teszt is megerősített. Például az Autobild legutóbbi egész évben használható gumiabroncs tesztjében a nyári gumi 80 km/h sebességről közel 5 méterrel hamarabb állt meg, mint a Bridgestone Turanza AllSeason 6, amelyet az egyik legjobb egész évben használható gumiabroncsnak tartanak nedves körülmények között. Ez annak köszönhető, hogy az egész szezonális gumiabroncsok nem sokban különböznek a téli abroncsoktól. Ha nyáron sportosabb vezetési tulajdonságokat vár el autójától, akkor az egész szezonális gumik nem biztos, hogy a megfelelő választás, legalábbis a nyári szezonban. A legfontosabb tanulság ebből a tesztből az, hogy az egész évszakos gumik a téli hónapokban jól felvehetik a versenyt a téli gumikkal. Az olyan éghajlaton élő vezetők számára, ahol a havazás ritka, az egész szezonális gumiabroncsok nagyon megfelelő alternatívát jelentenek a téli gumiabroncsok helyett, mivel ők többnyire nedves körülmények között fognak vezetni, ahol az egész szezonális gumiabroncsok jobban teljesítenek, mint a téli gumiabroncsok.