Az Autobild közzétette 2023-as teljes évszakos gumiabroncstesztjét, csak prémium abroncsok a legjobbak között

Az egész évszakos gumiabroncsok népszerűsége jelenleg példátlanul megugrott, ami arra készteti a gyártókat, hogy nagy összegeket fektessenek be a fejlesztésükbe. A teszteket kiadó szervezetek is egyre nagyobb figyelmet szentelnek nekik. Az Autobild például átfogó, kétlépcsős tesztet végez ezekről az abroncsokról. Az első szakaszban az abroncsok féktávolságát mérik száraz és nedves körülmények között egyaránt. Ezen eredmények alapján választják ki a jelölteket a második, alaposabb szakaszra. Idén 16 gumiabroncs jutott el ebbe a fordulóba, amelynek csúcspontja a 2023-as év legjobb egész évben használható gumiabroncsának kiválasztása – az Autobild értékelése szerint.

Ráadásul az Autobild idén egy nyári és egy téli abroncsot is bevont a tesztbe, így összehasonlíthatjuk, hogy az egész szezonális abroncsok mennyire kompromisszumosak. A féktávolság esetében pedig azt mondhatnánk, hogy nem is annyira – a nyári gumi persze vizes úton is elsőként állt meg, de alig több mint két méterrel maradt el a legjobb egész évben használható abroncstól, ami ebben az esetben a Bridgestone, ami nagy különbség ahhoz képest, ahogy egy tisztán téli gumi fékez vizes úton, tehát télen fordított a helyzet, és az egész évben használható abroncs van előnyben.

Prémium és olcsó gumiabroncsok

Néhány budget abroncs aztán jobb helyezésekből jutott be a döntőbe, de a teszt második szakaszában világossá vált, hogy a prémium gyártók mégiscsak többet fektettek a fejlesztésbe, és a viszonylag fiatal ágazatban elsöprő fölénnyel verték az olcsóbb konkurenciát – ritkán találunk hat prémium abroncsot az első helyeken. És ez csak azt mutatja, hogy mennyire összetett dolog egy modern, egész évben használható gumiabroncs – télen hóban kell működnie, ugyanakkor nem lehet olyan kényes, mint egy téli gumiabroncs, hogy a nyári melegebb hőmérsékletet is kibírja. De nézzünk meg néhány konkrét modellt, amelyek felkeltették a figyelmünket.

A Michelin Crossclimate 2, pontosabban annak első modellje, az eredeti egész évben használható gumiabroncs, amely az egész évben használható gumiabroncsok új korszakát nyitotta meg. A régóta várt második modell verhetetlen a hóban, ahol mindig szorosan a téli abroncsok nyomába ered, sőt szlalomban is felveszi velük a versenyt. Ez, valamint a valamivel jobb száraz féktáv biztosította számára az első helyet a Continental második generációs egész évben használható abroncsát, az Allseasoncontact 2-t megelőzve. De sikerült legyőznie a Michelin-t a királyi szakágban, azaz a futásteljesítményben. bár az előrejelzések szerint kevesebb mint 2000 kilométerrel. De egyébként az abroncsok nagyon hasonlóak, a Continental valamivel jobb nedves úton, köszönhetően a rövidebb fékútnak és a jobb kezelhetőségnek.

És akkor a Bridgestone új Turanza All Season 6-osának meg kellett elégednie a harmadik hellyel. Ugyanez a sors jutott a Vredestein Quatracnak is, amelyen nem segített az abszolút legjobb vizes jegy. A további helyeken a Pirellit és a Goodyeart találjuk, számunkra azonban elsősorban a 7. hely az érdekes, ahol a Michelin konszernhez tartozó Kleber Quadraxer 3-at találjuk, amely árához képest nagyon jó menettulajdonságokkal rendelkezik. És ha nem lenne a rosszabb nedves kezelhetősége és a rövidebb futásteljesítménye, akkor az abroncs talán még jobb helyezést is elérhetett volna. Még a valamivel drágább Hankook 4S2-t is maga mögött hagyta, amely rendszeresen nagyon jól szerepel a teszteken.

Más megfizethetőbb abroncsok, mint a BF Goodrich, a Kumho és a Nexen következnek. Egy meglehetősen kiábrándító 11. helyet kapott aztán az új Dunlop Sport All Season, amely tulajdonságaihoz képest meglehetősen drága. További csalódás a Firestone Multiseason (13. hely) és a Falken AS 220 Pro helyezése, mindkettőt az alacsony futásteljesítmény rontotta el, ami az Autobild tesztjeiben meglehetősen fontos kritérium. Mindkét abroncs esetében alig több mint 30.000 km-es élettartamról beszélünk, összehasonlításképpen a teszt legjobbja a csehországi gyártású Nexen N Blue 4Season2, 75.000 km-es becsült élettartammal, azaz több mint kétszer annyi kilométerrel. A Nexen a Michelin Crossclimate 2-vel együtt elnyerte a “zöld gumiabroncs” öko-díjat.

És végül a hagyományos kérdés – megéri-e az egész szezonális gumiabroncs?

És a válasz nem egyszerű – ha a menettulajdonságokról beszélünk, akkor az elmúlt telek paramétereit figyelembe véve, amelyek lehetnek majdnem nyáriak, de nagyon is téliek, azt mondanám, hogy igen – a jobb egész évben használható abroncsok gyakorlatilag a legjobban felkészültek az ilyen ingadozásokra. Egy másik érv az egész szezonális abroncsok mellett a kényelem – nem kell néhány hét múlva, csúcsidőben szerviz időpontot egyeztetni, és aggódni, hogy korán jön a tél, az abroncs már mindenre felkészült. Aztán természetesen nincsenek gyakori újrafutózási költségek, amelyek az abroncs élettartamát tekintve szintén nem elhanyagolhatóak – csak az időnkénti kiegyensúlyozással kell foglalkozni. Vannak tehát egyáltalán hátrányai a téli gumiabroncsoknak? Vannak, de paradox módon leginkább a nyári gumikhoz képest – kevésbé csúsznak, ezért tovább bírják, alacsonyabb lehet az üzemanyag-fogyasztásuk, és ami a legfontosabb, nedves úton is jobbak. A különbség nem túl markáns, de a teszt eredményei alapján egyértelmű, hogy a fékezés és a nedves úton való kezelhetőség egyszerűen jobb a nyári gumikkal. Másrészt visszatérünk arra a tényre, hogy sok ilyen helyzetet tapasztalni fogsz a téli abroncsokon, amelyek viszont szinte mindig rosszabbak, mint az egész szezonális abroncsok ezekben a szakágakban. Az egész szezonális abroncsok az aquaplaning megakadályozásában is elég erősek, még a nyári abroncsokhoz képest is.

A költségek tekintetében azonban van egy csapda – a nyári gumiabroncs egy kicsit tovább tart, és mivel a nyári abroncsot általában az év nagyobb részében használja, mint a téli abroncsot, nagy valószínűséggel hamarabb kell lecserélnie az egész szezonális abroncsot, mint a nyári abroncsot. Ha már van egy második garnitúra kerék az autójához, az allseasons gumiabroncsra való váltásnak általában nincs sok értelme pénzügyileg, az előny csak a kényelemben rejlik. Másrészt viszont második kerékkészlet nélkül az egész szezonális abroncsok használatának sok értelme van – a gumiabroncsok a cserével elhasználódnak, évente kétszer cserélni őket elég sokba kerül, így az egész szezonális abroncsok használatával csökkentheti ezen költségek egy részét, még a nyári abroncsokénál magasabb árcédula ellenére is.

A féktáv teszt itt ->

A végső teszt teljes eredménye itt található ->